søndag 24. mars 2019

Roadtrippin


Da var vi klar for roadtrip rundt på Sri Lanka. Foran oss ventet 111 mil, Galle - Sigiriya - Passekudah - Trincomalee - Kandy. Gjennom hele landet, østover, nordover. Vi leide 3 ulike vaner med privat sjåfør. Trafikken er helt CRAZY så vi hadde aldri kjørt selv. Det er busser og fullastede biler, tuktuker, kjerrer, gressklippermotorer med henger, syklister og folk overalt. Det er bare å tute og kjøre, største kjøretøyet har førstepri...








  Det er masse å se på langs veien, overalt er det små buddhistiske templer, moskeer, kikrer og hinduistsike templer. Her lever religionene i fred, side om side. Kirkene er blitt påvirket av buddhistene og har store fargerike jesusfigurer langs veiene. Høyt oppå et fjell sitter en stor hvit Buddha og passer på






Vi kjører gjennom masse ulike landskaper, grønne fjell, rismarker med bøfler, palmeplantasjer, jungel, små landsbyer og store byer, masse artige skilt langs veien, fiskere som drar inn dagens fangst







 De andre har sovnet, men jeg sitter og suger til meg alle inntrykk. Vi stopper i et lyskryss, jeg sitter med hodet ut av vinduet, ungguttene flørter åpenlyst, tøffer seg på mopedene sine, blunker og smiler med kritthvite tenner, i tuktuken med siden av stikker ei lita jente ut hodet og smiler til meg, sender meg et slengkyss og ler når jeg sender ett tilbake, gamle tannløse damer smiler tilbake når jeg smiler til dem, de er så nydelige! langs veien selger de alt mulig, oppblåsbare strandleker selv om vi befinner oss midt inni landet, milevis fra sjø, i en landsby teller jeg 38 butikker som selger fliser og baderomsinnredning, i en landsby er det cashewnøtter det går i, vi svinger inn til siden og kjøper med oss litt, bananer, vannmelon, det er bare å velge, kokt mais og mango, vi koser oss mens vi suser avsted. Det er et nydelig land!





Gjengen er storfornøyd med kokt mais og mango i palmeblad. O LYKKE :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar